Vanaf begin 2004 zullen in de Europese Unie vrachtwagens en bussen voorzien moeten zijn van snelheidsbegrenzers

De maatregel geldt ook voor grote bestelwagens en minibusjes voor meer dan acht personen. Het aantal verkeersongelukken moet daarmee teruggedrongen worden.

De Europese ministers van transport hebben ingestemd met een voorstel van de Europese Commissie. Snelheidsbegrenzers zijn in al verplicht gesteld voor vrachtwagens van meer dan twaalf ton en bussen van meer dan tien ton. Voor vrachtwagens werd de maximumsnelheid 90 km per uur en voor bussen 100 km.

Nieuwe wagens moet vanaf 1 januari 2004 een op diezelfde maxima ingestelde snelheidsbegrenzer hebben, bestaande uiterlijk begin . Het Europees Parlement, dat op dit punt medebeslissingsrecht heeft, moet nog wel instemmen met de afspraken voordat die in werking kunnen treden.

Onderzoek bewijst dat grote bestelwagens vaker bij ongelukken betrokken zijn. Jaarlijks vallen er in de EU meer dan 40.000 verkeersdoden. Lagere snelheden leidden verder tot een lager brandstofverbruik. In combinatie met een geringere slijtage van banden, remmen en motoren wordt de jaarlijkse besparing alleen al voor grote trucks geschat op 3,3 miljard gulden.