LONDEN - RTL Group, het moederconcern van Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Yorin), heeft vrijdag voor de vierde keer dit jaar een winstwaarschuwing gegeven. Aanleiding daarvoor is de aanhoudende malaise op de reclamemarkt.

RTL denkt nu dat de winst voor belasting, rentelasten en afschrijvingen dit jaar 35 à 40 procent lager zal uitvallen dan de miljoen euro van 2000. Het mediaconcern waarschuwde in maart al dat er wegens de slechte reclamemarkt geen winstgroei zou zijn. In juli sprak het bedrijf van een winstdaling met 10 à 15 procent en in september kwam de boodschap dat het nog erger zou worden.

Volgens RTL liggen de uitgaven aan tv-reclame in Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk dit jaar zo'n 10 procent onder het niveau van 2000. Het bedrijf verwacht in de eerste helft van volgend jaar nog geen verbetering.

RTL, voor 67 procent eigendom van het Duitse mediaconcern Bertelsmann, gaat onder druk van de moeilijke omstandigheden kijken naar mogelijkheden voor kostenbesparingen en het afstoten of beëindigen van slecht presterende activiteiten. Het bedrijf noemde vrijdag met name de belangen in Polen.