AMSTERDAM - De deelauto duikt steeds vaker op in het Nederlandse straatbeeld. Inmiddels maken meer dan 20.000 Nederlanders gebruik van de ongeveer 1100 auto's van bedrijven als GreenWheels en ConnectCar.

Het afgelopen jaar groeide de branche volgens de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik met ongeveer 45 procent.

Grote steden

Vooral in de grote steden stijgt de populariteit van de deelauto. "Wij hebben veel advocaten in ons klantenbestand", aldus algemeen directeur Hemmie Kerklingh van ConnectCar. "Zij weten dat ze met een abonnement op een deelauto altijd op een voordelige manier kunnen beschikken over een auto. En ze hebben geen last meer van hoge parkeerkosten of jarenlange wachtlijsten voor een parkeervergunning."

De deelauto's staan op vaste gereserveerde parkeerplaatsen in een groot aantal steden. Klanten kunnen 24 uur per dag zonder veel moeite een auto reserveren via internet of telefoon. De grote aanbieders geven chipkaarten uit, waarmee een gereserveerde auto kan worden geopend. Na afloop van de rit registreert een boordcomputer de gereden kilometers en het aantal uren. Abonnementhouders kunnen via internet of via maandelijkse overzichten zien welk bedrag ze verschuldigd zijn.

Abonnementen

Marktleider GreenWheels en goede nummer twee ConnectCar bieden in grote lijnen hetzelfde product aan. Allebei bieden ze maandabonnementen aan met prijzen die variëren van 0 tot 50 euro per maand. Naarmate het abonnement duurder is, nemen de brandstof- en gebruikskosten af. Beide bedrijven maken gebruik van kleine, energiezuinige auto's.

Er zijn ook verschillen. Zo maakt GreenWheels, dat de deelauto in 1995 introduceerde in Nederland, gebruik van rode Peugeots 107 met een groen logo en voorzien van een eenvoudige autoradio. Het bedrijf vraagt een borgsom van 225 euro. Vaste klanten van NS krijgen korting op een abonnement.

ConnectCar

Sinds een jaar of vier rukt ConnectCar ook op. Deze aanbieder brengt geen borg in rekening, beschikt over zilvergrijze auto's met autoradio met cd-speler en slijt abonnementen aan alle rijbewijshouders, ongeacht de leeftijd. "Daarmee onderscheiden we ons van onze concurrenten", stelt Kerklingh. "GreenWheels hanteert bijvoorbeeld een leeftijdgrens van 24 jaar."

De Vereniging voor Gedeeld Autogebruik heeft recent onderzoek laten uitvoeren naar het effect van autodelen in de binnenstad van Amsterdam. Daaruit blijkt dat de parkeerdruk afneemt en dat deelautogebruikers 12 procent minder kilometers rijden met de auto dan mensen met een eigen auto.

Stimuleren

Gevolg is een forse afname van de uitstoot van broeikasgassen en een toenemend gebruik van fiets en openbaar vervoer. De vereniging pleit in een brief aan milieuminister Jacqueline Cramer voor het stimuleren van de deelauto in het bedrijfsleven.

Kerklingh vindt ook dat de overheid meer kan doen om het gebruik van de deelauto te stimuleren. "Dat is hard nodig om de zaak rendabel te maken. Wij hebben de afgelopen jaren fors moeten investeren en verwachten pas volgend jaar voor het eerst het break-even punt te halen. Het zou mooi zijn als bijvoorbeeld de deelgemeenten in Amsterdam minder moeilijk doen over de aanleg van parkeerplaatsen voor onze auto's. En ze zouden via hun websites iets kunnen doen aan promotie van autodelen."

Eigen auto

De directeur van ConnectCar voorziet net als de branchevereniging een gouden toekomst voor de deelauto, maar is niet blind voor bedreigingen. "Er zijn milieuvoordelen en het is goedkoper dan het bezit van een eigen auto, maar daarmee overtuig je lang niet iedereen. Heel veel mensen gaan toch voor hun eigen auto. Dat zit nog steeds heel diep."