ROTTERDAM - Was- en voedingsmiddelenconcern Unilever heeft donderdag laten weten te gaan reorganiseren. In totaal zullen de komende vier jaar 20.000 banen als gevolg hiervan verdwijnen. Ook wil het bedrijf langzaam groeiende onderdelen verkopen.

Unilever kondigde de ingreep aan tijdens een toelichting op bedrijfscijfers over het tweede kwartaal. Deze waren beter dan verwacht.

Hoeveel banen er in Nederland op de tocht staan, lichtte bestuursvoorzitter Patrick Cescau niet verder toe.

Wel zei de topman dat de klappen in Europa zijn te verwachten. Of er gedwongen ontslagen vallen, is ook niet bekend.

Wereldwijd

Momenteel werken er wereldwijd bij Unilever 179.000 mensen, van wie 4300 in Nederland. In juli kondigde het concern al aan dat in Nederland 140 banen verdwijnen door de samenvoeging van de Belgische en de Nederlandse organisaties.

Met name de marketing- en verkoopafdelingen worden geraakt. De 140 banen maken deel uit van de donderdag aangekondigde herstructurering, maar een woordvoerster van het bedrijf kon niet uitsluiten dat er meer banen bij andere divisies in Nederland worden geschrapt.

Vakbonden

Vakbonden FNV Bondgenoten, CNV Voeding en De Unie zeiden in een reactie niet te zijn geïnformeerd over het schrappen van de banen. Volgens een woordvoerster van FNV Bondgenoten "geeft het weinig hoop voor de toekomst van Unilever".

Ook vakbond De Unie is "zeer ontstemd" over de plannen, die "we van de pers en analisten moesten vernemen." "Dit kwam als een donderslag bij heldere hemel", aldus De Unie.

Volgens de vakbonden moet een dergelijk grote reorganisatie ook gevolgen hebben voor andere takken van Unilever in Nederland.

Besparen

Cescau kondigde tevens aan versneld kosten te willen besparen. Het streven is om vanaf 2010 jaarlijks een bedrag van 1,5 miljard euro te besparen.

Om dit te bereiken gaat het concern de organisatie verder vereenvoudigen, worden ongeveer vijftig fabrieken gesloten of verder gestroomlijnd en gaat het mes in het merkenbestand. Welke merken door Unilever worden verkocht, is niet bekendgemaakt.

Wasmiddelen

Unilever heeft in bedrijfsonderdelen in de verkoop staan met een gezamelijke waarde van 2 miljard euro. Het bedrijf wil in ieder geval van de wasmiddelentak in de Verenigde Staten en Canada af.

Of het bedrijf al met concrete potentiële kopers rond de tafel zit, is niet bekend.

Omzet

Het bedrijf boekte in het tweede kwartaal een nettowinst van 1,15 miljard euro, een stijging van 14 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2006. De omzet groeide met 3 procent naar 10,5 miljard euro.

Beleggers reageerden verheugd op de tweedekwartaalcijfers en op de reorganisatieplannen. Het AEX-fonds was donderdag de grootste stijger op de beurs. Het aandeel sloot met 4 procent winst op 22,50 euro.