ZWIJNDRECHT - De anderhalve maand geleden geopende Betuwelijn kampt opnieuw met problemen. De afgelopen twee weken hebben er geen commerciële goederentreinen meer gereden vanwege een te hoog aantal storingen met het veiligheidssysteem European Train Control System (ETCS).

Railion, de grootste goederenvervoerder op het spoor in Nederland, baalt van de nieuwe tegenslag. "Tot nog toe hebben er maar 20 tot 25 goederentreinen gereden en dat is natuurlijk veel te weinig", aldus een woordvoerder van Railion.

"Het belangrijkste probleem is de communicatie tussen de locomotieven en de baan. Die verloopt nog niet optimaal".

Testtreinen

Op dit moment rijden er alleen testtreinen over het 4,7 miljard euro kostende tracé tussen het havengebied van Rotterdam en de grens met Duitsland. Het is nog onduidelijk wanneer de goederenvervoerders weer reguliere transporten gaan uitvoeren.

"De problemen kwamen aan het licht tijdens testritten tussen Rotterdam en Zevenaar", weet de Railion-zegsman. "Treinen deden 3,5 uur over de rit van ongeveer 100 kilometer, terwijl dat ongeveer een uur zou moeten zijn".

Druk

Railion en de andere vervoerders op het spoor zeggen maximale druk uit te oefenen op de spoorbeheerders ProRail en Keyrail en de concerns Alstom, Bombardier en Siemens, die verantwoordelijk zijn voor de installatie van ETCS en de kastjes die treinen laten communiceren met het spoor.

Werkzaamheden

De transporten over de Betuwelijn ondervinden ook hinder van werkzaamheden aan het spoor in Duitsland. Tot en met komende donderdag rijden er volgens spoorbeheerder Keyrail in elk geval geen goederentreinen over de Betuweroute.

Volgens een woordvoerster van Keyrail is het onduidelijk wanneer er weer commerciële treinen over de route gaan rijden. Dat is volgens haar afhankelijk van de vervoerders. Als hun treinen goed communiceren met de treinbaan, staat volgens haar niets geslaagde ritten in de weg.

Problemen

Het is niet de eerste keer dat de Betuweroute in het nieuws komt vanwege problemen. De opening moest meerdere keren worden uitgesteld.

Aanpassingen van de plannen, zoals een tunnel in plaats van een brug over het Pannerdensch Kanaal, kostten handenvol geld. Bij de opening was al duidelijk dat het nog zeker een jaar zou duren voordat de lijn volledig in gebruik zou zijn.

Groenlinks wil dat minister Camiel Eurlings van Verkeer opheldering geeft over de problemen met de Betuweroute.