RIJSWIJK - Amerikaanse autofabrikanten kampen met dalende verkopen. De dreigende oorlog in Irak en de economische malaise zorgen ervoor dat de consumenten het zuinig aan doen. Maar de autoproducenten pakken het probleem verschillend aan.

De grootste twee concerns - General Motors en Ford - hebben besloten de productie omlaag te brengen, zo meldde The Wall Street Journal dinsdag. De nummer drie, Chrysler, heeft nog geen plannen in die richting, maar wil juist door middel van financiële prikkels de consument naar de showroom lokken. Met dat laatste treedt Chrysler overigens wel in de voetsporen van GM en Ford.

De Amerikaanse economie draait voor een belangrijk deel op de auto-industrie. De autoverkopen vormen 20 procent van de totale omzet in de detailhandel. Zowel GM als Ford wist het afgelopen jaar veel wagens aan de man te brengen door een gratis financiering aan te bieden. De concerns konden op die manier een belangrijk deel van de Amerikaanse economie draaiende te houden na de terroristische aanslagen van 11 september. GM draaide zelfs overuren, maar zit nu wel met flinke voorraden opgescheept.

De afgelopen tijd kwam er flink de klad in de verkopen. In februari daalden die met 6,9 procent ten opzichte van een jaar geleden naar 1,2 miljoen auto's. General Motors moest de grootste terugval incasseren: 19 procent. Het consumentenvertrouwen is zo laag dat de Amerikanen ook niet meer gevoelig lijken voor kortingen. Verder werkt het winterse weer in de VS niet in het voordeel van de autoconcerns.

Vandaar dat GM en Ford de komende tijd flink gaan snijden in de productie. General Motors heeft bekendgemaakt dat het de productie in het tweede kwartaal met 11 procent zal verminderen. Ook Ford heeft plannen in die richting, maar kan nog geen concrete cijfers geven.

Chrysler, onderdeel van het Duits-Amerikaanse DaimlerChrysler, zag zijn productie in februari met 4 procent dalen. Maar anders zijn twee grote concurrenten heeft dit bedrijf geen plannen om de productie omlaag te brengen. Het concern kwam dinsdag wel met een antwoord op de verkoopstunten van zijn twee grote broers. Chrysler hoopt door lange garantieregelingen nieuwe kopers te trekken, zo meldde de Financial Times.

Chrysler wist de afgelopen tijd de reparatiekosten voor auto's waarop nog garanties gelden, te verminderen. Het bedrijf zegt dat het de consumenten daardoor meer korting kan geven dan GM en Ford. "De prikkels zijn groter, maar het kost ons minder", aldus het bedrijf.