AMSTERDAM - Bierbrouwer Heineken verhoogt de winstverwachting voor dit jaar. Gerekend wordt op een autonome groei van de nettowinst van 20 tot 25 procent, zo maakte het concern woensdag bekend. Dat is bijna een verdubbeling van de eerdere verwachting.

Eerder ging Heineken voor 2007 uit van een winstgroei van 10 tot 13 procent. De verwachting wordt verhoogd omdat de verkoop van bier in diverse regio's sterk is gestegen. Het biervolume van Heineken steeg in het eerste halfjaar met ruim 9 procent naar 58,2 miljoen hectoliter. De meeste groei werd op eigen kracht geboekt, een klein deel door overnames.

Het aandeel Heineken ging woensdagochtend aan kop op het Damrak na de bekendmaking. Het aandeel noteerde direct na opening 5,3 procent hoger op 45 euro. Daarna steeg het aandeel verder. Rond kwart voor elf noteerde Heineken 45,84 euro, een stijging van 7 procent.

Het kostenbesparingsprogramma van Heineken loopt volgens plan. Het concern hoopt vanaf volgend jaar 450 miljoen euro aan vaste kosten te kunnen besparen.

Afrika

Met name in Centraal en Oost-Europa, Afrika en Zuid-Oost Azië verkocht Heineken meer bier dan verwacht. Bovendien is de vraag naar een sterk biermerk toegenomen en heeft Heineken zo zijn positie als merk kunnen verstevigen. Een sterke internationale economie en goed weer stuwden de verkoopcijfers ook.

In West-Europa waren de eerste vier maanden van 2007 goed voor mooie verkoopcijfers. De natte junimaand zorgde echter ervoor dat de groei op 1 procent bleef steken. In de Verenigde Staten zag de bierbrouwer het volume van light-bier met 30 procent groeien.