AMSTERDAM - Kabelbedrijf UPC schrapt 650 banen in Nederland. De eerste 450 banen worden op korte termijn geschrapt en in de eerste helft van het jaar 2002 nog eens 200, aldus UPC donderdag.

Daarmee verdwijnt ongeveer 28 procent van het totaal aantal van de 2300 werknemers die het bedrijf nu nog in dienst heeft. De sanering maakt onderdeel uit van een vermindering van het aantal arbeidsplaatsen in heel Europa.

De reductie van 1000 tot 1500 banen in Europa was in augustus al aangekondigd. Het bedrijf maakte destijds echter niet bekend hoeveel banen er in Nederland zouden verdwijnen.

UPC heeft het personeel nog niet ingelicht. Dat gebeurt volgens een woordvoerder volgende week. UPC zal dan ook bekend maken bij welke bedrijfsonderdelen de klappen vallen.

Schuldenlast

In het eerste halfjaar heeft UPC ook al 500 banen geschrapt. De besparingen zijn nodig om de kosten naar beneden te brengen. Het bedrijf kampt met een enorme schuldenlast. Zo zag de kabelaar in het tweede kwartaal het nettoverlies oplopen van 368 miljoen in naar 563 miljoen euro (f 1,2 miljard) nu.

UPC probeert ten koste van alles om de kosten te drukken. Over het hele jaar denkt het bedrijf een omzet te boeken van 1,5 miljard euro.

Het zit UPC niet mee. Het wil geld verdienen door drie verschillende diensten aan te bieden via de kabel: televisie, internet en telefonie. Daarvoor krijgen alle abonnees een soort computer in huis.

Maar met de uitrol van dat systeem wil het niet vlotten. Bovendien gaan er geruchten dat UPC stopt met Microsoft als leverancier voor de software van die kastjes.

Klachtenregen

De hele gang van zaken bij het bedrijf baart de Consumentenbond grote zorgen. "Het regent nu al klachten over UPC", aldus een woordvoerder.

"Als er massaal mensen worden ontslagen wordt het er niet beter op, denken wij. We zijn ook boos op de overheid. De staat heeft het zover laten komen door de kabelsector te privatiseren. Wij willen dat er concurrentie komt op de kabel." Bovendien gaat de bond zaterdag tijdens haar jaarlijkse congres pleiten voor een toezichthouder voor de kabelbranche.

UPC is niet blij met de reactie van de Consumentenbond. "We zien het als een ongepaste en gemakzuchtige reactie op een zeer zorgvuldig voorbereide reorganisatie. De Consumentenbond heeft geen contact met ons gehad om zich te informeren over de structuur en werkwijze van de nieuwe organisatie die er juist op gericht is om onze klanten beter ten dienste te staan."