DEN HAAG - De discountsupermarkten Aldi en Lidl staan onterecht bekend als de absolute bodemprijsaanbieders. Koopjesjagers hebben even veel kans van slagen bij bij Dirk van den Broek, Bas van der Heijden, Digros, Jan Bruijns, Nettorama en Jumbo.

Dat blijkt uit het 'Boodschappenmandje'-onderzoek van de Consumentenbond. De uitkomsten staan in de vrijdag verschenen Consumentengids. De bond onderzoekt regelmatig de prijsontwikkelingen in de supermarkten met het boodschappenmandje, dat een vaste set aan producten kent.

Uit de prijspeiling van januari bleken de Duitse prijsvechters Aldi en Lidl zelfs iets duurder te zijn dan hun directe concurrenten. "Maar de verschillen zijn heel erg klein. Het hangt sterk af van je persoonlijke boodschappenmandje waar je uiteindelijk het voordeligst uit bent", aldus een voorlichter van de bond.

Veel artikelen in de goedkope klasse blijken identiek geprijsd. De supermarkten houden elkaar wat dat betreft goed in de gaten, meent de Consumentenbond. Zo kost de Euroshopper-koffie van Albert Heijn net zoveel als de Markus-koffie van de Aldi en de Bellarom van de Lidl.