ZAANDAM - Supermarktketen Albert Heijn, onderdeel van Ahold, licht zaterdag de klanten in over de verwikkelingen van de afgelopen dagen. Het is vooral de bedoeling hen gerust te stellen. Het is de eerste keer sinds de openbaarmaking van de boekhoudproblemen dat het bedrijf zijn klanten in Nederland toespreekt.

De malaise van het moederbedrijf treft trouwe klanten ook in de portemonnee. Ongeveer 148.000 consumenten die meedoen aan het AH Vaste Klanten Fonds hebben de waarde van hun beleggingen zien kelderen. De afgelopen dagen hebben klanten bovendien massaal hun zegeltjes ingeleverd omdat ze bang zijn dat deze hun waarde verliezen.

Het bedrijf heeft de afgelopen dagen honderden telefoontjes en e-mails gekregen met vragen van personeel of vragen die medewerkers weer van klanten kregen. Pensioenen, het Vaste Klanten Fonds, zegeltjes en alle verdere voorzieningen voerden daarbij de boventoon.

Het winkelend publiek krijgt zaterdag te horen dat het bedrijf blijft doen wat "wij al 115 jaar met veel energie en toewijding succesvol doen: u als klant zo goed mogelijk van dienst zijn".

Op een pamflet legt AH verder uit dat de waarde van zegeltjes door Albert Heijn is gegarandeerd. Het bedrijf meldt verder mee te leven met de trouwe klanten die meedoen aan het Vaste Klanten Fonds. Hun geld is tenslotte voor de helft belegd in aandelen Ahold, waarvan de koers na bekendmaking van het gesjoemel, omlaag gierde.

Tenslotte benadrukt Albert Heijn dat er geen verband is tussen de ontwikkeling van de beurskoers van het aandeel Ahold en het spaargeld op de AH Spaarrekening. Deze bedragen beheert Aegon Bank.

Directievoorzitter Dick Boer van Albert Heijn heeft afgelopen dinsdag in een brief al de medewerkers gezegd dat Albert Heijn zijn eigen koers blijft varen. "Met jou aan boord heb ik er het volste vertrouwen in dat we ook deze slag winnen", aldus Boer. "Houd de trots vast en bewijs onze klanten dat Albert Heijn de beste keus is die ze kunnen maken."