STRAATSBURG - Het Europees Parlement voelt ervoor om langere en zwaardere vrachtwagens toe te laten op bepaalde routes in Europa. De parlementscommissie Verkeer heeft donderdag steun gegeven aan het idee.

Momenteel zijn alleen wagens van hooguit 40 ton toegelaten. Onder meer Nederland doet proeven met trucks van 60 ton, de zogeheten lange en zware voertuigen (lzv's). Transporteurs vinden de enorme wagens erg efficiënt, maar critici vrezen ongelukken.

De steun van het Europarlement is "een hele stap vooruit", zei Europarlementslid Corien Wortmann (CDA). "Er lag in het Europarlement een voorstel om de wagens te verbieden. Daar was gelukkig geen enkele steun voor."

Vooralsnog stemde het parlement over een resolutie. Dit najaar wordt een echt wetsvoorstel verwacht.

Zuinigjes

Wortmann vindt de steun wel wat zuinigjes. Het idee is dat de Europese Commissie bepaalde routes moet aanwijzen waar de langere en zwaardere wagens mogen rijden. "Die rol van de Europese Commissie had voor mij niet gehoeven", zei ze. Landen zouden ook zelf routes kunnen aanwijzen.

De Europese Commissie is inmiddels al bezig met een onderzoek naar mogelijke routes. Dat de langere en zwaardere trucks niet overal mogen komen, vindt de verkeersspecialiste Wortmann wel begrijpelijk. "In Nederland mogen ze ook niet over elke rotonde en brug."

Nederlandse transporteurs

Op aandringen van Wortmann vroegen de parlementsleden de Europese Commissie om op te treden tegen Frankrijk. Het land weigert nu Nederlandse transporteurs goederen te laten vervoeren tussen Franse plaatsen. Dat is strijdig met het vrije verkeer van goederen, vindt het parlement.