DEN HAAG - De informatiecampagne voor de OV-chipkaart gaat op de schop. Daarmee geeft staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer gevolg aan een uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC) en vragen van het GroenLinks Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak.

De lopende campagne, begin februari met veel bombarie gelanceerd door toenmalig Verkeersminister Karla Peijs, maakte onvoldoende duidelijk dat de kaart pas 1 januari 2009 in het hele land kan worden gebruikt in het openbaar vervoer.

Huizinga heeft besloten de slogan 'één kaart voor tram, trein, bus en metro' te nuanceren. Voortaan wordt de kaart aan de man/vrouw gebracht met de slogan 'Op weg naar één kaart voor tram, trein, bus en metro'.

Spotjes

De ChristenUnie-bewindsvrouw staakt verder de uitzending van twee van de drie reclamespotjes voor de OV-chipkaart. De geschrapte spotjes wekken te zeer de indruk dat de kaart binnenkort al overal is te gebruiken.

Eind deze zomer verschijnen advertenties in de kranten en huis-aan-huisbladen met een betere uitleg over het project. Een al geplande Postbus 51-campagne voor de periode juli-augustus is ook aangepast.

Communicatie

Huizinga vindt het onverstandig de landelijke chipkaartcampagne helemaal stop te zetten, zoals Duyvendak had voorgesteld. De invoering van de kaart heeft volgens de staatssecretaris dusdanige gevolgen voor de reiziger dat "tijdige en aanhoudende communicatie van groot belang is om de overgang soepel te laten verlopen".