AMSTERDAM - Consumenten hebben het eerste halfjaar van 2007 meer uitgegeven in de supermarkt dan in de eerste zes maanden van vorig jaar. Het bedrag op de gemiddelde kassabon steeg van 20,17 euro naar 20,67 euro.

De totale omzet van de supermarkten is hierdoor gestegen met 2,9 procent naar 13,86 miljard euro. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

Voor 2007 verwacht GfK een omzetgroei van ongeveer 3 procent. De omzet voor dit jaar wordt geschat op 28 miljard euro.

Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus krijgen steeds meer klanten, terwijl consumenten steeds minder hun boodschappen doen bij Konmar, Edah en Aldi.

Schuldenlast

Dit is het logische gevolg van de verkoop en ombouw van de Konmar- en Edah-winkels. Laurus moest de winkels verkopen wegens de grote schuldenlast van het concern.

Konmar

De problemen van Laurus zijn terug te voeren op de mislukte ombouwoperatie naar een formule: Konmar. Daar kwam in 2003 de supermarktoorlog bovenop, waardoor het bedrijf steeds dieper in het moeras wegzakte. Er werden extra aandelen uitgegeven, er werd meer geld geleend en er kwamen reorganisaties. Dat was echter niet voldoende.