ROTTERDAM - Unilever schrapt 140 banen in Nederland. Dat maakte het levensmiddelenconcern donderdag bekend.

Unilever schuift de Belgische en Nederlandse organisaties in elkaar, waardoor er in totaal 340 banen zullen verdwijnen, vooral in de marketing- en verkoopafdelingen van het bedrijf. Het levensmiddelenconcern sluit gedwongen ontslagen niet uit.

Unilever, producent van consumentenproducten als Dove, Bertolli en Calvé, wil de concurrentiekracht in beide landen verbeteren en gooit daarom de twee organisaties op de schop. In Nederland werken momenteel 4300 medewerkers.

Rotterdam

De nieuwe Benelux-organisatie wordt gevestigd in Brussel en Rotterdam. Verwacht wordt dat het zwaartepunt van de Benelux-organisatie in Rotterdam komt te liggen. Daarbij sluit een woordvoerder van Unilever niet uit dat mensen naar Rotterdam overgeplaatst worden.

Harry Brouwer wordt voorgedragen om de nieuwe organisatie te leiden. Brouwer is momenteel directeur van Unilever Nederland.

In de komende tijd worden de plannen met de ondernemingsraden en vakbonden besproken. "Vanmiddag hebben we iedereen geïnformeerd", aldus de woordvoerder.

Voor de medewerkers kwam het nieuws niet als een volslagen verrassing, zo stelt de woordvoerder. "We hadden vorig jaar intern al aangegeven een studie te doen naar het terugdringen van de indirecte kosten binnen Unilever."

Omzet

Vorig jaar groeide de omzet van het concern in Nederland met 4,5 procent tot 1,14 miljard euro. Volgens een woordvoerder van Unilever is het kostenniveau nog steeds erg hoog. "We doen in België en Nederland dingen dubbel die we met een Benelux-organisatie maar één keer hoeven te doen."