AMSTERDAM - De oplage van het gratis dagblad Metro is in het eerste kwartaal van dit jaar flink gestegen. Ten opzichte van dezelfde periode in 2006 groeide de oplage met 9,5 procent naar 522.818 exemplaren.

Dat blijkt dinsdag uit gegevens van Het Oplage Instituut (HOI).

"De groei van onze oplage is uniek in de dagbladenwereld", aldus Metro-directeur Silvio de Groot. "In oplage zijn we nu duidelijk de tweede krant van Nederland, na De Telegraaf met 673.472 exemplaren. Derde is het Algemeen Dagblad met 480.258 exemplaren en op de vierde plaats staat Sp!ts met een oplage van 431.431 exemplaren", analyseert de leidingevende.

Wegener

Het overgaan van de regionale Wegener-kranten op het kleinere tabloidformaat zorgde ook voor een oplagegroei bij dat uitgeefconcern. De Gelderlander bijvoorbeeld noteerde een stijging van 3,4 procent. De zondageditie van De Twentsche Courant Tubantia, ook een Wegener-krant, groeide zelfs met 8,7 procent.

Een woordvoerster van Wegener erkende dinsdag dat de stijging te maken heeft met wervingsacties rond de introductie van de tabloidkranten.

Het Financieele Dagblad (FD) blijft goed scoren. In het eerste kwartaal steeg de oplage met 3,5 procent ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar.

Behoeften

"We willen de oplagegroei van de afgelopen jaren continueren door de krant zowel qua inhoud als vorm verder te verrijken en nog beter te laten aansluiten op de behoeften van de huidige lezer en nieuwe doelgroepen. Naar verwachting zal de vernieuwde krant dit najaar voor het eerst verschijnen en we willen daarmee een extra impuls geven aan onze groei", zegt Antoinette de Ridder, Uitgever/Hoofd Marketing van de FD Mediagroep.

AD

Het AD zag zijn oplage met 12,5 procent dalen naar 480.258 exemplaren. Die flinke daling was ingecalculeerd, aldus woordvoerder Ruben Maes dinsdag.

"Het is het gevolg van de strategische keuze die we verleden jaar hebben gamaakt om alle 'lucht' uit onze oplage te halen. Dus geen gratis verspreiding meer. Maar sinds september zit het AD in de zwarte cijfers en onze multimediale aanpak slaat aan. De krant en website bereiken samen 2,6 miljoen mensen, dus dat is aanzienlijk."