EDE - De 3500 haltepalen die busmaatschappij Veolia laat plaatsen bij alle halteplaatsen in Limburg voldoen niet aan de richtlijnen. De stopplaats verandert daarmee in een parkeerplaats en bussen hebben bij het wegrijden van de halte geen voorrang meer.

Het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte CROW heeft dat aan de provincie meegedeeld. Projectmanager Henk Spittje heeft vrijdag een verhaal daarover in de Limburgse kranten bevestigd.

Spittje legde uit dat elke bushalte in Nederland gemarkeerd moet zijn met het bekende blauwgele bordje. "Dat staat vast. Richtlijnen zijn er niet voor niets", zei hij.

iBus

Veolia koos echter voor de zogenoemde iBus, een compacte, ronde haltepaal met een doorlopend venster, aldus de omschrijving. Het visitekaartje voor Veolia in Limburg, jubelt het bedrijf nog op de eigen internetpagina.

Risico's

Een woordvoerster van de politie Limburg Noord bevestigde vrijdag dat Veolia risico's loopt. Als een bus bij het wegrijden van de halte nieuwe stijl een aanrijding veroorzaakt, dan is Veolia aansprakelijk, zei ze. De chauffeur kan zich niet zoals bij de oude halteborden beroepen op voorrangsregels.

Parkeren

Ook kunnen mensen ongestraft hun auto parkeren bij de moderne haltepaal. De politie zal geen bekeuringen uitdelen. Veolia is door de politie gewaarschuwd, maar de vervoerder heeft daarop niet gereageerd, zegt de woordvoerster.