DEN HAAG - Franse wijn moet in Nederland steeds meer terrein prijsgeven aan die uit andere landen. Voor het eerst in jaren is het marktaandeel onder de 50 procent gekomen. Dat meldde donderdag het Productschap Wijn, dat de belangen van de Nederlandse wijnhandel behartigt.

In 2001 lag de hoeveelheid Franse wijn die in Nederland wordt geïmporteerd nog iets boven de 50 procent. Vorig jaar nam het marktaandeel af naar 49 procent, waarmee de Franse wijnen overigens nog veruit het populairst zijn.

Een woordvoerster van het productschap noemt de daling opmerkelijk. Wijnen uit landen als Chili, Australië en Zuid-Afrika zijn in Nederland al jaren bezig aan een opmars. Vooral Zuid-Afrika zat vorig jaar in de lift. Ook naar wijnen uit Duitsland is weer meer vraag.

Het productschap meldt verder dat rosé het steeds beter doet. In vormde deze drank nog 1,8 procent van de totale "wijnplas" in Nederland, nu is dat 4,6 procent.

Nederlanders zijn volgens het productschap steeds meer geïnteresseerd in het verhaal achter de wijn, zoals de wijngaard, de gebruikte druivensoort en de wijze van persing. Met die kennis op zak zijn ze ook best bereid er iets meer voor te betalen. De meeste flessen kopen ze in de supermarkt, voor gemiddeld 2,80 euro. De hoeveelheid wijn die Nederlanders drinken bleef in 2002 met ongeveer 19 liter nagenoeg gelijk.