ENSCHEDE - De bierbrouwer Grolsch denkt dat zijn marktaandeel het komende jaar verder stijgt. Doordat er in Nederland over het algemeen jaarlijks minder bier gedronken wordt, blijft het afzetvolume hier gelijk.

Het afgelopen jaar ging er in totaal meer dan 3 miljoen hectoliter Grolsch-bier over de toonbank. Dat betekende een stijging van 4,8 procent ten opzichte van 2001, aldus Grolsch woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers.

In het buitenland voorziet Grolsch verdere groei van het volume in onder meer het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada. Hoewel het bedrijf optimistisch is gestemd over de toekomst, wil het geen concrete prognose geven over financiële resultaten.

Over 2002 steeg de omzet met 8,7 procent tot 296,5 miljoen euro. De omzetstijging schrijft het bedrijf toe aan een verbeterde afzet in het buitenland, prijsverhogingen in Nederland en de Verenigde Staten en productie voor derden.

De nettowinst ging volgens verwachting 5 procent omhoog tot 30,1 miljoen. Het bedrijfsresultaat steeg 10,4 procent tot 42,6 miljoen euro.

In Nederland zakte de biermarkt 1,1 procent in. Grolsch wist de afzet op peil te houden door de introductie van het kleurrijke biertje Zinniz. De introductie was volgens de bierbrouwer zeer succesvol, maar vervolgens stagneerde de afzet sterk. In de herfst stortte de verkoop in. De verkoop van de overbekende beugelfles daalde ook in 2002. Groei van het marktaandeel haalde Grolsch in de horeca.

Het volume buiten Nederland groeide met 16 procent. De afzet in het Verenigd Koninkrijk - volgens Grolsch al omvangrijk - steeg met procent. In de Verenigde Staten klom het volume met 6 procent. Minder goed verging het Grolsch in Portugal. De resultaten waren daar volgens de bierbrouwer teleurstellend.

Grolsch is bezig met het bouwen van een nieuwe brouwerij in Boekelo bij Enschede. Die kost ongeveer 110 miljoen euro. De brouwerij wordt in de tweede helft van dit jaar in gebruik genomen.