UTRECHT - Rabobank gaat haar dienstverlening aan consumenten ingrijpend reorganiseren, zo blijkt uit interne documenten waar Het Financieele Dagblad zich maandag op baseert.

Het zogenoemde 'Project Fast' behelst een meer klantgerichte aanpak door de regionale kantoren van Rabo. De reorganisatie gaat de komende drie jaar 1.200 voltijdbanen kosten. Dit wordt volgens de Rabobank opgevangen via een natuurlijk verloop.

Het banenverlies is het gevolg van verhoogde eisen die aan de medewerkers worden gesteld. Voorheen verdeelden baliemedewerkers hun tijd tussen contact met klanten en administratieve werkzaamheden.

De 'nieuwe' kantoormedewerker gaat zich volledig richten op commerciele activiteiten. Hiervoor worden verkopers 'pur sang' aangetrokken, want die heeft de bank naar eigen zeggen te weinig in huis.

Het 'Fast-model' is al uitgeprobeerd bij een vestiging in Nijmegen, waar 40 van de 235 voltijdbanen werden geschrapt. De helft verdween door natuurlijk verloop en de rest werd 'bemiddeld naar functies buiten de bank.' Uiteindelijk moeten alle 350 vestigingen van Rabo volgens het model gaan werken.