AMSTERDAM - Schiphol berekent vanaf november hogere start- en ladingstarieven voor lawaaiige toestellen en nachtvluchten. De luchthaven wil zo het gebruik van stillere vliegtuigen verder stimuleren.

Dat soort toestellen zal straks minder duur uit zijn, maakte Schiphol maandag bekend.

Ook worden de tarieven voor starten in de nacht verhoogd om verkeer in de nacht zoveel mogelijk te ontmoedigen.

Lawaaiig

De lawaaiigste toestellen betalen per 1 november overdag 140 procent van het basistarief, voor de geluidarmste toestellen is dat 85 procent. Voor 's nachts vliegen - tussen 23.00 en 07.00 uur - worden de tarieven ook gedifferentieerd.

Voor de ergste 'herriebakken' komt er nog eens 50 procent bij. Verder past de luchthaven de passagiersgelden aan, in lijn met die van de Europese concurrentie.

Transfer

Het komt erop neer dat transferpassagiers, die ongeveer 40 procent van Schiphols passagiers uitmaken, onder andere een hogere veiligheidstoeslag gaan betalen, maar nog altijd minder dan lokaal opstappende passagiers.

Het is niet meer billijk dat transferspassagiers, die op Schiphol overstappen en bij hun vertrek al zijn aangeslagen, zo veel minder betalen, zei een woordvoerder van Schiphol.

Groot

Schiphol krijgt jaarlijks ongeveer 46 miljoen passagiers over de vloer, en is daarmee de op drie na grootste luchthaven van Europa.

Om geluidsoverlast tegen te gaan, introduceert de Inspectie Verkeer en Waterstaat verder boetes voor maatschappijen die zich 's nachts of in de vroege ochtend niet aan toegewezen landings- of vertrektijden houden.

Geluidsruimte

De inspectie wil ook voorkomen dat notoire overtreders de beschikbare 'geluidsruimte' opsouperen en de luchthaven en andere maatschappijen duperen.

De IVW is dat overeengekomen met de stichting SACN, die voor Schiphol deze 'slots' onder de luchtvaartmaatschappijen verdeelt. Overtreders zullen na een laatste waarschuwing 15.000 euro boete opgelegd krijgen (tot maximaal 300.000 euro). De maatregel wordt opgeheven als de maatschappij een jaar lang niet in de fout gaat.