AMSTERDAM - Banken en verzekeraars zijn voor hoogopgeleide Nederlanders het aantrekkelijkst als werkgever, zakenpartner of investering. Dat blijkt uit een onderzoek van het zakenblad Incompany dat donderdag wordt gepubliceerd.

In voorgaande jaren gooide de IT-sector nog hoge ogen in diezelfde studie, maar die branche heeft het afgelopen jaar fors terrein moeten prijsgeven.

In de top twintig van aantrekkelijkste bedrijven staat geen enkel IT-bedrijf meer, terwijl de top van de ranglijst twee jaar geleden nog vier werkgevers uit die sector telde. Voor de financiële concerns geldt het omgekeerde, zij maken nu bijna de helft van de top twintig uit, tegen een vijfde in 2005. Van de ondervraagden wil 40 procent het liefst in zee met een bank of verzekeraar.

Shell

Het populairste bedrijf is voor het derde jaar op rij Shell. Volgens Incompany maken de resultaten van het onderzoek duidelijk dat hoogopgeleide professionals steeds meer kiezen voor het grote geld.

De eerste overheidsinstelling op de lijst is het ministerie van Justitie op de 21e plek. De politie en de belastingdienst bekleden de 25e en 26e plaats. Het Wereld Natuur Fonds is de eerste non-profitorganisatie op de 29e stek.

Sympathie

Incompany onderzocht ook welke bedrijven en instellingen op de meeste sympathie kunnen rekenen. Daarbij blijkt maatschappelijk verantwoord ondernemen de doorslag te geven. Als het meest sympathiek komen Ikea, Artsen zonder Grenzen, Unicef, het Wereld Natuur Fonds en Triodos Bank naar voren. Shell komt hier slechts op de 31e plaats.

Heineken

Bierbrouwer Heineken is op de sympathieranglijst gedaald, maar bezet ondanks het schandaal rond illegale prijsafspraken in de Benelux de zesde plaats. Andere bedrijven uit de top tien zijn TomTom en Philips, die wel allebei zijn gezakt ten opzichte van vorig jaar, en Microsoft. Na Triodos Bank wordt Rabobank (plaats 14) gezien als de sympathiekste financiële instelling.