AMSTERDAM - Zakenreizigers hebben genoeg van de business class. Ze kunnen niet naar elke gewenste bestemming vliegen, zijn ontevreden over de service en verliezen te veel tijd met inchecken en door veiligheidscontroles.

Dat zegt Roel Pieper, oud-bestuurder bij onder meer Philips en Compaq. Zijn bedrijf Etirc biedt daarom vanaf volgend jaar luchtvervoer op maat aan in ultralichte straalvliegtuigen ofwel Very Light Jets (VLJ's).

VLJ's zijn vliegtuigen met een maximaal startgewicht van 4500 kilo, die plaats bieden aan een piloot en vier tot vijf passagiers. De beenruimte is krapper dan in de business class maar volgens Pieper nemen klanten dat voor lief omdat de VLJ hen veel sneller naar hun bestemming brengt.

En dat is hard nodig: "De tijd die verloren gaat op luchthavens is dramatisch. Je kunt niet efficiënt van A naar B vliegen", aldus Pieper.

Merknaam

Etirc gaat niet zelf naar de klant, andere bedrijven kunnen de toestellen en diensten huren en onder de eigen merknaam aanbieden. De eerste VLJ's van Piepers bedrijf komen naar verwachting begin 2008 beschikbaar in Turkije en directe omgeving. Hij is daarmee naar eigen zeggen de eerste aanbieder in Europa. "Ik trek Turkije daar maar even bij", aldus de ondernemer.

Actieradius

De vliegtuigen hebben een actieradius van iets meer dan 1000 kilometer. Dat betekent dat vanuit Turkije gevlogen kan worden op bestemmingen in het Midden-Oosten en Zuidoost-Europa.

Pieper denkt dat later in 2008 ook in andere delen van Europa dergelijke diensten van de grond komen, waaronder ook in Groot-Brittannië en de Benelux. Hij verwacht dat ook andere spelers zich op deze nieuwe markt zullen begeven.

Allerrijksten

Pieper, die zijn plannen woensdag wereldkundig maakt op de vakbeurs voor zakenvliegtuigen Ebace in Genève, benadrukt dat vervoer in de zogeheten microjets niet uitsluitend voorbehouden zal zijn aan de allerrijksten. De service is bedoeld als een alternatief voor de business class en moet dan ook in dezelfde prijsklasse vallen. Hij verwacht dat 90 procent van de klandizie uit het bedrijfsleven zal komen.

Winst

Sceptici twijfelen aan de meerwaarde die vervoer in lichte passagiersjets biedt ten opzichte van regulier luchtvervoer, en aan de rendabiliteit van 'luchttaxi's'. Pieper is er evenwel van overtuigd dat het concept zal aanslaan en winst zal opleveren. Hij baseert dat naar eigen zeggen op uitgebreid marktonderzoek in de Verenigde Staten en Europa.

Partners

Etirc heeft de financiering rond voor de aanschaf van circa driehonderd toestellen. Wie zijn financiële partners zijn, wil Pieper echter nog niet zeggen.

De gebruikte vliegtuigen zijn van het type Eclipse 500, een toestel waarvan Etirc ook de Europese distributeur is. Het Amerikaanse Eclipse Aviation leverde eerder dit jaar het eerste toestel. Pieper heeft zelf vorige week het eerste exemplaar in Europa in ontvangst genomen.