ZEIST - Nederlanders gaven vorig jaar gemiddeld 141 euro uit aan cosmetica. In Nederland is vorig jaar 2,3 miljard euro uitgegeven aan cosmetische producten. Daarmee groeide de markt 4 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

De aantrekkende economie, de lange en mooie zomer en het succes van veel nieuwe producten hebben daarvoor gezorgd, aldus de Nederlandse Cosmetica Vereniging vrijdag.

Zon

Dat de zon van invloed was, blijkt uit de flinke stijging van de verkoop van zonnecosmetica, die steeg met 13 procent. Ook deodorant (+ 6 procent), geuren (+ 6 procent) en mondverzorgingsproducten (+ 7 procent) verkochten goed. Cosmetica is steeds meer in trek bij mannen, de verkoop van producten voor mannen steeg met 5,3 procent.

De Nederlandse Cosmetica Vereniging verwacht veel van de vergrijzing. "De bevolking vergrijst en wordt ouder, maar voelt zich jonger. Een jong gevoel hebben is belangrijk en men doet alles om zich goed te voelen en er ook zo uit te zien.

Cosmeticafabrikanten hebben dan ook bijzondere aandacht voor de ouder wordende man en vrouw. Daarbij is het een aantrekkelijke doelgroep die veel te besteden heeft", stelt de vereniging.