Ondernemers balen van energieleveranciers

AMSTERDAM - Nederlandse ondernemers zijn ontevreden over energieleveranciers. Vooral de manier waarop die klachten oplossen, hun kennis van klanten en hun flexibiliteit zijn volgens ondernemers ver onder de maat.

Dat blijkt uit de Sprout 100, het jaarlijkse onderzoek van ondernemersplatform Sprout en TNS NIPO naar de honderd beste dienstverleners voor ondernemers. Nummer 1 in de Sprout 100 is Univé Verzekeringen.

Energie

De twee grootste energieleveranciers Nuon en Essent komen opvallend slecht uit het onderzoek. Zo is een schamele 39 procent van de ondervraagden tevreden over de manier waarop Essent klachten oplost, voor Nuon is dat met 46 procent niet veel beter. Positieve uitzonderingen vormen de nieuwkomers Greenchoice en het Duitse RWE, met 95 respectievelijk 85 procent tevreden klanten.

Slechts 46 procent van de ondervraagde ondernemers is tevreden over de flexibiliteit van energieleveranciers. Ook over het oplossen van klachten (47 procent) en de kennis van de branche waaraan ze leveren (47 procent) is minder dan de helft enthousiast.

Uitzendbranche

Ook de uitzendbranche scoort matig bij ondernemers. Slechts 67 procent is tevreden over de sector. Over de prijs-kwaliteitverhouding is een povere 52 procent te spreken. Positieve uitzondering hierop vormt uitzendbureau Unique dat 87 procent algemene tevredenheid behaalt.

Niet alle dienstverleners krijgen zoveel kritiek. Een aantal bedrijven en sectoren springt er positief uit. De sectoren Banken en Verzekeraars, Accountants en Belastingadviseurs en ICT zijn de drie meest geprezen sectoren.

Tip de redactie