Bavaria verliest rechtszaak tegen biermerk Hollander

ALKMAAR - Het gevaar dat het publiek het biermerk Hollander en de bijbehorende slogan 'It must be a Hollander' verwart met het merk Hollandia van Bavaria is niet zo groot. Brouwer Antonio Perra hoeft dan ook niet te stoppen met het gebruik van de merknaam, zoals Bavaria had geëist, zo oordeelde de rechtbank in Alkmaar donderdag.

Perra's bedrijf A.P. Holding wilde dit voorjaar het nieuwe biermerk op de markt brengen. Volgens Bavaria maakt Perra met Hollander echter inbreuk op het merk Hollandia. Dit bier is onder meer te verkrijgen bij de supermarktketen Super de Boer. Bavaria spande hierop een kort geding tegen de brouwer aan.

Verwarring

De rechtbank in Alkmaar vindt dat Perra het merk voor een ander soort bier, vergelijkbaar met Belgisch bier, gebruikt. Daarbij richt Perra zich op een andere doelgroep. Het gevaar dat het publiek de merknamen met elkaar verwart, is niet groot, aldus de rechtbank.

Onderscheidend vermogen

De rechtbank stelde daarnaast dat niet is gebleken dat Hollandia een bekend biermerk is. Tekens met het woord Holland worden in algemeen beschrijvende zin gebruikt, aldus de rechtbank.

Zo staan in het handelsregister vijfhonderd namen ingeschreven, waarin het woord Holland wordt gebruikt voor uiteenlopende diensten en producten. En daarom is het onderscheidend vermogen van Hollandia zeer beperkt, zo stelde de rechtbank.

Tip de redactie