MÜNCHEN - Het Duitse mediabedrijf EM.TV wil zijn belangen in de Formule 1 en de Muppet-show verkopen om financieel weer gezond te worden. Topman Werner Klatten heeft dit maandag aan analisten laten weten. Daarmee neemt EM.TV afstand van de expansieve strategie, die vorig jaar leidde tot een miljardenschuld en het bedrijf aan de rand van de afgrond bracht.

EM.TV, dat handelt in tv- en merchandisingrechten, heeft een belang van 16,75 procent in Formule 1-holding SLEC, die is opgericht door de Brit Bernie Ecclestone. Vorig jaar deed EM.TV al een deel van zijn aandeel in SLEC over aan de mediagroep van Leo Kirch, die ook een belang heeft in EM.TV. Het bedrijf had toen nog geen jaar een aandeel in de Formule-1 holding.

Een maand voor de aankoop van de SLEC-aandelen had EM.TV de Jim Henson Company, die waakt over de Muppet-show, voor 1,5 miljard volledig overgenomen. In december vorig jaar werden al de rechten op enkele Muppet-poppetjes verkocht. Nu staat de hele Muppet-show dus in de etalage.

EM.TV wil zich volledig gaan richten op kinderprogramma's en merchandising. Dit zijn volgens bestuursvoorzitter Klatten de kernactiviteiten van EM.TV.

/ECONOMIEMuppets en Formule 1 in de uitverkoop