Controle op veiligheid RandstadRail was niet in orde

DEN HAAG - De controle op de veiligheid van het lightrailproject RandstadRail was "in brede zin" niet in orde.

Wissels raakten tijdens de aanleg beschadigd zonder dat het werd opgemerkt, de verkeersleiding kreeg te maken met veel technische storingen en dienstleiders waren onvoldoende getraind. Ook verliep de communicatie tussen bestuurders en dienstleiders gebrekkig.

Dat concludeert de Inspectie Verkeer en Waterstaat dinsdag in een rapport over de ontsporingen van voertuigen van de RandstadRail. In november vorig jaar legde de inspectie het grootste gedeelte van het deels nieuwe tracé stil na een reeks ontsporingen.

Gewonden

Bij het ernstigste incident vielen zeventien gewonden. Het lightrailtraject verbindt de steden Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer.

Volgens IVW is een stukgereden wissel de hoofdoorzaak van de ontsporing bij de halte Forepark op 29 november. Het is aannemelijk dat deze wissel al tijdens de aanleg beschadigd raakte.

Wissel

Een ander voertuig reed de wissel kapot. Het beveiligingssysteem kreeg geen melding van de kapotte wissel, waardoor het volgende tramstel ontspoorde.

Onderzoeksbureau TNO heeft onderzoek gedaan naar de rol van de inspectie bij de verlening van een vergunning voor de ingebruikname van Randstadrail. IVW is niet direct verantwoordelijk voor de ongevallen.

Scherper

Wel heeft de inspectie inmiddels scherpere criteria opgesteld bij de verstrekking van een vergunning. Deze worden toegepast bij de de heringebruikname van RandstadRail.

Momenteel voeren de vervoerders HTM en RET testritten uit. Het is nog onduidelijk wanneer reizigers weer gebruik kunnen maken van RandstadRail.

Alleen op de Erasmuslijn tussen Nootdorp en Rotterdam Hofplein en op lijn 3 tussen Den Haag Centraal Station en de wijk Loosduinen rijden voertuigen met passagiers.

Tip de redactie