AMSTERDAM - De aanhoudende warmte legt de fabrikanten en leveranciers van verkoelende dranken geen windeieren. "Mensen maken er met dit mooie weer vaker een feestje van, gaan vaker buiten zitten. Biertje erbij, barbecue aan", zo vertelde een zegsvrouw van Albert Heijn dinsdag.

Bij de supermarkten van Albert Heijn werd dit jaar in april veel meer bier en frisdrank verkocht dan in een normale april, aldus de woordvoerster. "Er werd in onze winkels in april net zo veel bier en frisdrank verkocht als normaal in een warme zomermaand", zei ze.

Ook de rosé en het barbecuevlees vlogen de afgelopen maand de deur uit bij Albert Heijn. Het barbecueseizoen begon volgens berekeningen van Albert Heijn ongeveer twee weken eerder dan vorig jaar het geval was.

Weersverwachting

Ondanks dat het nog maar lente is, waren de winkels van 's lands grootste supermarktketen toch goed bevoorraad met zomerse producten. Albert Heijn neemt onder meer de weersverwachtingen mee in het centrale computersysteem dat de bevoorrading van de supermarkten regelt.

De fabrikanten van frisdranken draaien de laatste weken overuren. "De vraag naar frisdranken loopt wel op tot 15 tot 20 procent extra in vergelijking met andere jaren", zei een woordvoerder van Coca-Coca. Volgens hem is de situatie in de ons omringende landsen niet anders.

De grootste leverancier van prik in Nederland kan overigens niet geheel aan de vraag voldoen. Het bedrijf kampt al bijna twee weken met leveringsproblemen door de invoering van een nieuw distributiesysteem in de fabriek in het Brabantse Dongen.