AMSTERDAM - De verkoop van nieuwe caravans zit in een dip. Vorig jaar werden 16.847 nieuwe caravans verkocht, een daling van veertien procent ten opzichte van een jaar eerder. Toen ging het met de verkoop al slechter dan in 2005. Dat blijkt uit cijfers van de VWE, het bureau voor voertuigdocumentatie en -informatie in Heerhugowaard.

De laatste stijging van de verkoopcijfers dateert van 2004, toen met 22.218 stuks vier procent meer nieuwe caravans werden verkocht dan in 2003. De cijfers van de VWE hebben betrekking op caravans met een eigen kenteken. Het gaat daarbij om exemplaren die mogen worden beladen met meer dan 750 kilo.

Hobby

De populairste caravan was vorig jaar van de Duitse fabrikant Hobby. Daarvan werden in Nederland 3560 nieuwe exemplaren verkocht. Hobby wordt gevolgd door Fendt, met 1723 caravans, en Knaus, met 1492. Hobby heeft in Nederland een marktaandeel van 21,1 procent. Dat is ruim twee keer zo groot als het marktaandeel van Fendt, met 10,2 procent de op één na grootste speler in Nederland.

De meeste nieuwe caravans worden gesleten in Zuid-Holland. Bijna één op de vijf nieuwe sleurhutten krijgt een eigenaar uit die provincie. In Limburg is de belangstelling voor een nieuwe caravan het kleinst.

Onderverdeeld naar steden spannen Rotterdammers de kroon: 353 nieuwe caravans werden verkocht aan inwoners van Rotterdam. Overigens kiezen Rotterdammers het vaakst voor een caravan van het merk Caravelair. Landelijk bezet deze fabrikant de veertiende plaats.

Dal

Directeur Aad Koster van de branchevereniging van kampeer- en caravanbedrijven (KCI) erkent dat de verkoop van nieuwe caravan de laatste twee jaar in een dal is geraakt. Tegelijkertijd relativeert hij deze ontwikkeling. "Nederland is nog altijd caravanland nummer 1 in Europa", aldus Koster.

"Op dit moment hebben we het over ongeveer 480.000 caravans. De groei is nu even wat minder, maar dat komt wel weer goed, nu het economisch weer beter gaat".