ZOETERMEER/UTRECHT - De vakbonden en de werkgevers in de transportsector zitten op ramkoers in het cao-conflict dat de sector heeft getroffen. Werkgeverskoepel Transport en Logistiek Nederland (TLN) maakte maandagavond bekend dat het onderzoekt of juridische stappen mogelijk zijn om eventuele schade als gevolg van acties te verhalen op de bonden.

Daarmee reageerde TLN op uitlatingen van bestuurder Jan Heilig van de vakbond FNV bondgenoten. Hij kondigde zaterdag aan dat vrachtwagenchauffeurs de komende twee weken prikacties gaan uitvoeren.

"Chauffeurs rijden een half uur later in colonne weg bij hun bedrijf, ze rijden drie keer over een rotonde of ze rijden een tijdje langzaam op de snelweg", kondigde Heilig aan.

Staking

Op zaterdag 12 mei houdt de vakbond een ledenvergadering. Het bestuur van de belangrijkste vakbond in de transportsector roept de leden dan op om mee te doen aan een grotere staking.

De werkgevers krijgen een ultimatum dat op dinsdag 15 mei om middernacht afloopt. Voor die tijd eist de vakbond dat de werkgevers met toezeggingen komen, zodat de onderhandelingen alsnog kunnen worden voortgezet.

Loonsverhoging

De vakbonden willen onder meer een loonsverhoging van minimaal 3 procent. In totaal werken er ongeveer 135.000 mensen in het transport en de logistiek.

TLN heeft geen goed woord over voor de acties. De werkgeversorganisatie vindt dat de vakbonden "doelbewust het imago van de sector in gevaar brengen door op te roepen tot zogenaamde ludieke acties".

Imagoschade

Volgens TLN zijn de door de vakbond aangekondigde acties zeer gevaarlijk in het verkeer en leveren ze alleen maar imagoschade op en minder sympathie voor het chauffeursvak.

De belangenorganisatie van transportondernemers laakte in hun ogen de langzame procedure die FNV Bondgenoten hanteert om het CAO-voorstel aan de eigen achterban voor te leggen.

Vertraging

"Het lukte de ambtenarenbonden om twee dagen na het werkgeversvoorstel een ledenraadpleging te houden, de vakbonden in het beroepsgoederenvervoer hebben bijna vier weken nodig."

"TLN schat in dat deze tijd gebruikt wordt leden te werven (slechts 11 procent van de chauffeurs is lid van de FNV), maar voor de meer dan 50 procent bij TLN "aangesloten transportbedrijven wekt deze vertraging veel ergernis op", stelt TLN.