AMSTERDAM - Treinen tussen Utrecht en Amsterdam rijden woensdag voor het eerst op het verdubbelde spoor volgens de nieuwe dienstregeling.

ProRail, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de verdubbeling van twee naar vier sporen, heeft de werkzaamheden dinsdag voltooid. Het aantal treinen per uur stijgt naar veertien per richting, waarvan tien voor personenvervoer.

De oorspronkelijke opleverdatum voor de spoorverdubbeling van 10 december werd niet gehaald, omdat het beveiligingssysteem nog niet gereed was. De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen die toen eigenlijk van start had moeten gaan, is woensdag op het verdubbelde spoor in gebruik genomen.

Utrechtboog

De werkzaamheden op het traject tussen Amsterdam en Utrecht begonnen in 2000. Een onderdeel van het project was de Utrechtboog, een directe verbinding tussen Utrecht en Schiphol.

Ook zijn er nieuwe stations gebouwd in Amsterdam Bijlmer, Abcoude, Breukelen en Maarssen. De kosten van het project bedragen 965 miljoen euro en moet de bereikbaarheid van de Randstad verbeteren.