SCHIPHOL - De luchtvaartmaatschappij Martinair verhoogt de ticketprijzen. Mede daardoor hoopt de onderneming het passagiersvervoer weer winstgevend te krijgen. "Wil je volgend jaar nog met Martinair vliegen, dan moet je betalen", zei directeur Arie Verberk dinsdag.

Dit zomerseizoen heeft Martinair de tickets tussen de 3 en 5 procent duurder gemaakt. Verberk is van plan voor het aanstaande winterseizoen de vervoerbewijzen opnieuw in prijs te verhogen. Het passagiersvervoer was afgelopen jaar iets minder verliesgevend dan in 2005, maar Martinair moest wel een min van 15 miljoen euro incasseren.

Beter product

Het bedrijf hoopt door een betere service aan boord te bieden meer passagiers te lokken die ook nog eens bereid zijn om meer te betalen. "We hebben er vorig jaar voor gekozen om een beter product neer te zetten. We willen niet knokken met de prijsvechters", zei Verberk. Martinair biedt bijvoorbeeld gratis maaltijden aan boord aan. "En we hebben niet bezuinigd op de stewardessen."

Op alle vluchten kunnen passagiers tegenwoordig kiezen voor zitplaatsen met iets meer beenruimte en een eigen videospeler. Dat kost wel meer, maar dat blijken reizigers er wel voor over te hebben. "Het is een groot succes", zei Verberk.

Verliesgevend

Martinair als geheel was afgelopen jaar verliesgevend, met een negatief resultaat van 7 miljoen euro (2005: plus 14 miljoen euro). Dat had voornamelijk te maken met de hoge brandstofkosten. "We balen van de 7 miljoen verlies", aldus Verberk.

Het vrachtvervoer van Martinair is afgelopen jaar ook in de rode cijfers gedoken. Een Colombiaans dochterbedrijf, de vrachtvervoerder Tampa, kende een moeilijk jaar. De directie van Martinair heeft inmiddels ingegrepen en heeft de touwtjes volgens Verberk stevig in handen. Martinair kampte bovendien met kosten in verband met het vervangen van oudere toestellen. Door zich onder meer te richten op het vervoer van producten die meer opleveren, zoals race-auto's en medicijnen, hoopt Martinair de vrachtdivisie weer winstgevend te krijgen.

Technische problemen

Gedurende de eerste maanden van 2007 draaide Martinair in ieder geval aanzienlijk beter. Het passagiersvervoer is winstgevend. De vrachttoestellen vielen daarentegen te vaak uit wegens technische problemen, zei Verberk. Hij is desondanks optimistisch dat zijn luchtvaartmaatschappij dit jaar weer zwarte cijfers kan schrijven.

Martinair is voor 50 procent in handen van KLM. De Deense rederij Maersk bezit de overige aandelen. Al jaren bestaat er een patstelling tussen beide aandeelhouderS. KLM wil Martinair graag in zijn geheel overnemen, vooral voor de vrachtdivisie. Maersk wil graag van zijn aandelen af. De Europese Commissie geeft daar echter geen toestemming voor. De aandeelhouders zijn nu een onderzoek begonnen om te kijken of er toch beweging in de kwestie is te krijgen. Verberk zou graag zelfstandig doorgaan, zei hij, maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren.