DEN HAAG - Ruim een half jaar later dan oorspronkelijk gepland rijdt op zaterdag 16 juni de eerste goederentrein over de Betuweroute. De gloednieuwe spoorlijn wordt die dag officieel in gebruik genomen in aanwezigheid van genodigden uit binnen- en buitenland, onder wie een vertegenwoordiger van het koninklijk huis.

Dat maakte minister van Verkeer Camiel Eurlings donderdag bekend tijdens een overleg met de Tweede Kamer. Het afgelopen half jaar moest Eurlings' voorgangster Karla Peijs tot twee keer toe uitstel aankondigen van de openingsdatum van de lijn die het havengebied van Rotterdam verbindt met Duitsland.

De vertraging werd veroorzaakt door problemen met de technische installaties in de spoortunnels. Die zijn nu bijna opgelost. De complexiteit van deze problemen is volgens Eurlings door alle partijen, inclusief de minister, "onderschat".

Tests

Spoorbeheerder ProRail gaat er vanuit dat vanaf half mei de laatste tests kunnen worden uitgevoerd. Onlangs kondigde Eurlings al aan dat de goederenlijn op 16 of 17 juni in gebruik zou worden genomen. "16 juni is 16 juni", zegde hij de Kamer donderdag toe.

De Kamer vreesde dat die verwachting opnieuw te optimistisch zou zijn. Volgens Eurlings is die angst ongegrond. De lijn zal niet meteen volop in gebruik worden genomen, maar pas vanaf 2008.

Dit jaar beschouwt Eurlings als een ingroeijaar, met een gemiddelde capaciteit van vijftig treinen per week per richting. "Zeven treinen per dag: ik hoop dat het aantal snel toeneemt", verzuchtte PvdA'er Diederik Samson.

Extra kosten

Er zijn door de jongste vertraging twintig miljoen euro extra kosten, die worden gedekt uit het reguliere budget. De extra kosten om de eerste vertraging in te halen, beliepen 2,7 miljoen euro, becijferde Eurlings.

De bewindsman zei verder dat de eerste tijd nog dieseltreinen zullen rijden. Vanaf half juli pas kunnen de voorziene elektrische loc's ingezet worden. Het wachten is zolang op een apparaatje waarmee de brandweer bij calamiteiten kan vaststellen dat de stroom (25 kV) is uitgeschakeld.

Schone treinen

GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak wil dat er alleen met schone elektrische treinen wordt gereden en zal een motie daartoe indienen. Eurlings zei dat hij elektrische locs zoveel mogelijk stimuleert, maar niet kan verbieden.