Philips profiteert van vraag naar spaarlampen

AMSTERDAM - Steeds meer consumenten stappen over op milieuvriendelijkere spaarlampen en dat merkt het elektronicaconcern Philips in zijn resultaten.

De eerste drie maanden van dit jaar zorgde de verkoop van energiezuinigere verlichting voor een hogere omzet van de lichtdivisie van de onderneming.

De omzet van dit onderdeel kwam uit op 1,47 miljard euro. Dat was een jaar eerder nog 1,35 miljard. "Onze lichtdivisie is goed gepositioneerd om te profiteren van het groeiend bewustzijn van de noodzaak van een lagere energieconsumptie", zei topman Gerard Kleisterlee.

Overeenkomsten

Philips heeft de eerste maanden van dit jaar diverse overeenkomsten gesloten met overheden en andere bedrijven om de ouderwetse gloeilamp zo snel mogelijk te vervangen.

De winst van het totale concern bedroeg 875 miljoen euro tegenover 160 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. In dit resultaat is een eenmalige bate verwerkt in verband met de verkoop van aandelen TSMC. De omzet van het concern was 5,99 miljard euro, een toename van 3 procent.

Consumentenelektronica

De winst viel hoger uit dan analisten hadden verwacht. Ze hadden vooral oog voor de divisie consumentenelektronica. De prijs van platte televisies is de laatste maanden fors gedaald, omdat het aanbod de vraag overstijgt.

De omzet van dit onderdeel daalde 6 procent tot 2,21 miljard euro. Vorig jaar kon Philips nog een hogere omzet in de boeken noteren omdat het wereldkampioenschap voetbal destijds de vraag naar platte tv's stuwde.

Platte schermen

De afgelopen drie maanden verkocht Philips 50 procent meer platte schermen. Daar stond echter een fors lagere verkoop van 'ouderwetse' monitoren met bolle beeldbuizen tegenover. Het concern verwacht in het tweede kwartaal weinig verandering op de markt voor consumentenelektronica.

De medische divisie van het bedrijf kreeg in het eerste kwartaal minder opdrachten binnen. Dat had te maken met de Noord-Amerikaanse markt, waar de vraag naar medische systemen iets afnam. De verkoop van het onderdeel huishoudelijke apparaten en persoonlijke verzorging liep goed in het eerste kwartaal, aldus Philips.

Keukenapparatuur en scheer- en schoonheidsartikelen voor vrouwen vonden vooral gretig aftrek.

Tip de redactie