Google verslaat Microsoft in gevecht om DoubleClick

AMSTERDAM - Google heeft zaterdag bekend gemaakt DoubleClick aan te willen schaffen voor het bedrag van 2,3 miljard euro.

Naast Google was ook Microsoft in de markt voor de aanschaf van het advertentiebedrijf. Met de overname wil Google de competitie met rivalen Microsoft en Yahoo aangaan in de strijd om adverteerders.

Tekstblokjes

DoubleClick verkoopt banners en videoreclames op internet. De acquisitie maakt duidelijk dat Google het aanbieden van advertenties op zijn zoekmachine en op YouTube wil uitbreiden. Momenteel bestaan advertenties op de zoekmachine uit kleine tekstblokjes naast de resultaten.

Ervaring

Ten opzichte van vorig jaar spendeerden bedrijven 17 procent meer aan online advertenties. In totaal werd hier in 2006 7,3 miljard euro aan uitgegeven. De stijging van advertentieinkomsten op internet was volgens onderzoeksbureau TNS Media Intelligence vele malen groter dan bij traditionele media.

Volgens Sergey Brin, mede-oprichter van Google, kunnen de twee bedrijven, samen met YouTube, een "veel betere ervaring" leveren voor adverteerders. Het Amerikaanse bedrijf kocht vorig jaar YouTube voor 1,3 miljard euro.

Tip de redactie