Philips koopt iPod-leverancier

AMSTERDAM - Philips neemt een Amerikaanse leverancier van accessoires voor mobiele apparatuur over. Digital Lifestyle Outfitters (DLO) maakt onder meer kabels en oplaadstations voor muziekspelers, zoals de populaire iPod.

De markt voor dergelijke accessoires groeit volgens het Nederlandse elektronicaconcern fors, omdat steeds meer consumenten hun mp3-speler bijvoorbeeld op hun stereotoren of in de auto willen aansluiten.

De wereldwijde markt is zo'n 4 miljard dollar waard en groeit jaarlijks meer dan 10 procent. Bovendien valt er veel geld mee te verdienen wegens de hoge marges, verklaarde Philips vrijdag.

Strategische speerpunten

Het concern ziet accessoires voor onder meer de iPod dan ook als een van zijn strategische speerpunten. Dankzij de overname wordt Philips naar eigen zeggen een van de belangrijkste spelers op deze markt. DLO behaalde in 2006 een omzet van 100 miljoen dollar (74 miljoen euro). De overname moet in het tweede kwartaal van dit jaar worden afgerond.

Zelf maakt Philips ook mp3-spelers, maar speelt hiermee een rol in de marge. Consumenten schaffen liever een iPod aan, geproduceerd door het Amerikaanse concern Apple, dan een muziekspeler van het Nederlandse bedrijf.

Philips verkoopt ook hoofdtelefoons en kabels. Het daarvoor verantwoordelijke onderdeel zag zijn omzet tussen 2003 en 2006 meer dan verdubbelen.

Tip de redactie