BEESD - Het handelsconflict tussen inkoopcombinatie Superunie en bierbrouwer Heineken is voorbij. Dat heeft directeur Frans Fredrix van Superunie donderdag gezegd.

De afgelopen anderhalve maand was het bier van Heineken niet meer te koop bij tientallen supermarkten van onder meer Sligro, Jumbo, Deen, Dekamarkt, Spar en Poiesz omdat de ketens het bier te duur vonden.

Over de inhoud van de overeenkomst wilde hij niets zeggen. "Sinds vorige week voeren wij weer een normaal assortiment bier", aldus Fredrix. P>

Voorzichtig

Hoewel de leden van Superunie dus weer Heineken en Amstel bier in huis kunnen halen, is de directeur voorzichtig. "Een inkoper is nooit een tevreden mens."

De inkoopcombinatie verzorgt de inkoop van goederen voor ongeveer vijftien supermarktketens. Conflicten tussen fabrikanten van levensmiddelen en supermarktketens komen vaker voor.

Vorig jaar kregen bierbrouwer Grolsch en Albert Heijn het met elkaar aan de stok. Het resultaat was dat Grolsch tijdelijk moeilijk in de winkels van de Zaanse grootgrutter te vinden was.

Prijs

Het grote probleem voor merkfabrikanten is dat hun producten overal te verkrijgen zijn. Een van de weinige punten waarmee supermarkten zich met merkartikelen kunnen onderscheiden is de prijs.

Juist daar willen de merkartikelenfabrikanten niet aan tornen, want als de ene supermarkt zo'n artikel tegen een lage prijs kan aanbieden, dan wil de concurrentie dat ook.