ProRail vindt versnellen werkzaamheden onverstandig

UTRECHT - Spoorbeheerder ProRail is nog tot medio 2008 bezig met een enorme inhaalslag om de computersystemen te verbeteren. Dan is de grootste slag geslagen en beschikt het bedrijf over systemen die dubbel uitgevoerd zijn. Het nog verder versnellen van de werkzaamheden is onverstandig.

Dat stelt Udo Groen, binnen de driekoppige raad van bestuur van ProRail verantwoordelijk voor informatie- en communicatietechnologie, tegenover het ANP. Groen praat donderdag met de Tweede Kamer tijdens een ingelaste hoorzitting.

Verstoringen

Aanleiding zijn enkele grote verstoringen in het treinverkeer in de afgelopen maanden, die werden veroorzaakt door falende software of menselijke fouten.

Naast ProRail hebben ook bedrijven als de Nederlandse Spoorwegen, goederenvervoerder Railion en enkele onafhankelijke deskundigen een uitnodiging ontvangen om in Den Haag te komen praten over de problemen.

Onvrede

Groen toont begrip voor de onvrede over vertragingen op het spoor. "Het is heel erg vervelend als het treinverkeer stil komt te liggen. Wij voelen heel sterk de urgentie om alles snel op orde te krijgen".

ProRail ligt de laatste tijd zwaar onder vuur. Diverse partijen in het parlement drongen er onlangs op aan dat de spoorbeheerder de systeemwerkzaamheden versnelt. De PvdA zinspeelde zelfs op een gedwongen vertrek van de ProRail-top, als de problemen eind dit jaar niet verholpen zijn.

Zorgvuldig

Groen waarschuwt voor overhaaste stappen. "Wij zijn niet doof voor signalen uit onze omgeving, maar het is ook erg belangrijk dat we alles zorgvuldig doen. Op dit moment werken we al in een zeer hoog tempo".

De ProRail-bestuurder legt uit dat het aanpassen van hard- en software een omvangrijk karwei is, ook omdat het spoor dag en nacht wordt gebruikt door personen- en goederentreinen.

Fases

De afgelopen jaren heeft ProRail er al van alles aan gedaan om de dertien verkeersleidingposten zo snel mogelijk te voorzien van moderne computers. In twee fases worden alle verkeersleidingposten gerenoveerd.

De eerste fase is inmiddels afgerond bij negen posten en tegen de zomer van 2008 moet de klus helemaal zijn geklaard. Dan beschikt elke post over dubbele systemen, waarmee de kans op verstoringen van het treinverkeer fors afneemt.

Eisen

Dat is nodig ook, vindt Groen. "Het oude systeem dateert van begin jaren '90. Destijds is gekozen voor een systeem, zonder back-up. Het voldoet niet meer aan de hoge eisen die we tegenwoordig stellen aan ICT. Daarnaast is het gebruik van het spoor de laatste jaren enorm gestegen en dat zorgt ook voor extra druk op de systemen".

De ultieme stap is de komst van het nationaal computercentrum in 2010. Dit centrum bestaat feitelijk uit twee autonoom functionerende computercentra op even zoveel locaties. Groen: "Als een post of een van de centra wordt getroffen door bijvoorbeeld een bommelding, neemt het andere de taken over. We zijn dan echt disaster-proof".

Hoorzitting

De ProRail-topman ziet niet op tegen de hoorzitting met de Tweede Kamer. "Het biedt ons een mooie gelegenheid om een helder verhaal te vertellen. Met de beschikbaarheid van het spoor kun je niet pokeren. Nu nóg verder versnellen is niet verstandig. Dan neem je risico's die je niet wilt lopen".

Tip de redactie