DaimlerChrysler praat met gegadigden voor Chrysler

NEW YORK - Een bestuurder van het Duitse autoconcern DaimlerChrysler praat nog deze week in New York met partijen die geïnteresseerd zijn in de overname van de verliesgevende Amerikaanse dochter Chrysler.

De investeringsmaatschappij van miljardair Kirk Kerkorian, Tracinda, behoort niet tot de genodigden. Dat berichtte zakenkrant The Wall Street Journal woensdag op gezag van goed ingevoerde bronnen.

York

Tracinda kondigde eind vorige week verrassend een bod aan op Chrysler van 4,5 miljard dollar. Het was het eerste concrete bod dat in de openbaarheid kwam. Adviseur van Tracinda in het biedingsproces is volgens The Wall Street Journal Jerome York, die niet alleen de rechterhand is van Kerkorian, maar ook een voormalig financieel directeur van Chrysler.

Chrysler kampt de laatste jaren met forse verliezen en een gestaag dalend marktaandeel in de Verenigde Staten. Steeds meer Amerikanen verkiezen, gezien de hoge brandstofprijzen, een energiezuinige Japanner boven een benzine slurpende SUV van eigen bodem. Het Duitse moederconcern kondigde eerder dit jaar aan de komende jaren flink in de kosten te snijden, maar denkt er ook serieus over na Chrysler te verkopen.

Gezamenlijk bod

Bestuurslid Rüdiger Grube van DaimlerChrysler praat volgens The Wall Street Journal met drie potentiële kopers. De investeringsmaatschappijen Blackstone Group en Centerbridge Capital Partners overwegen een gezamenlijk bod.

Ook voor Cerberus Capital Management is een plek ingeruimd in Grubes agenda. Verder heeft de Canadese onderdelenleverancier Magna International belangstelling, samen met de durfinvesteerder Ripplewood Holdings.

Volgens ingewijden neemt DaimlerChrysler het bod van Tracinda, hoe concreet ook, minder serieus dan de andere toenaderingspogingen. De investeringsmaatschappij zou eisen stellen die de andere gegadigden niet hebben gesteld. Zo zou Tracinda eisen dat DaimlerChrysler ook na een eventuele verkoop een deel van de torenhoge kosten van pensioenen en ziektekosten van de werknemers van Chrysler op zich neemt.

Verleden

Bovendien hebben Kerkorian en Chrysler een tumultueus verleden. In 1995 deed de miljardair al een poging de autofabrikant te kopen. Hij was voorts een belangrijk aandeelhouder van Chrysler toen het bedrijf in 1998 opging in DaimlerChrysler.

Kerkorian klaagde dat concern en de toenmalige topman Jürgen Schrempp vervolgens aan omdat hij de betaalde prijs te laag vond. Een Amerikaanse rechter gaf hem ongelijk.

Tip de redactie