NIJMEGEN - Mensen die een kaartje sturen of cadeautje geven op Valentijnsdag, doen dat eigenlijk met tegenzin. Tweederde van alle deelnemers vindt de 'Dag van de liefde' te commercieel. Van de niet-vierders noemt ruim 80 procent Valentijnsdag een te commerciële uitvinding.

Dat heeft het bureau De Vos & Jansen Marktonderzoek woensdag gemeld, na onderzoek onder achthonderd Nederlanders van tien jaar en ouder. Twee op de tien Nederlanders doen mee met het feest dat traditioneel op 14 februari valt. De meeste Valentijnen zijn jongeren, want onder de jeugd doet vier op de tien iets aan Valentijnsdag.

Mannen en jongens nemen overigens vaker het initiatief voor een Valentijnscadeautje dan vrouwen en meisjes. Mannen geven voor Valentijnsdag ook bijna driemaal zoveel geld uit dan vrouwen. Gemiddeld geeft een Nederlander 34 euro uit aan kaartjes, bloemen en romantische diners.

Van alle Valentijnen stuurt 1 procent een kaartje naar een geheime liefde. Eenderde doet dat naar de eigen partner of een familielid. De tijd dat de afzender anoniem bleef, is kennelijk voorbij, want de meerderheid zet gewoon de eigen naam als afzender op de kaart.