STOCKHOLM - Hennes & Mauritz (H&M) heeft een goed jaar achter de rug. Het Zweedse kledingconcern zag in het eind november afgesloten boekjaar de nettowinst met 50 procent stijgen tot 3,8 miljard kroon (410 miljoen euro). Voor belastingen ging de winst ook 50 procent omhoog tot 8,6 miljard kroon. Dit is veel meer dan de circa 8 miljard kroon die analisten in doorsnee hadden verwacht.

De winststijging is te danken aan goed ontvangen collecties en aan verdere verbetering van de activiteiten op het gebied van inkoop en logistiek, aldus de directie woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers. De jaaromzet steeg 15 procent tot 53,3 miljard kroon (5,8 miljard euro).

H&M verwacht in het nieuwe boekjaar 110 nieuwe zaken te openen, waarvan twaalf in de nieuwe markten Tsjechië, Polen en Portugal. Deze zaken worden geleid vanuit de buurlanden Duitsland, Oostenrijk en Spanje. Het grootste deel van de expansie is voorzien in Duitsland, Frankrijk, de Verenigde Staten, Spanje en Groot-Brittannië.