UTRECHT - De toegangspoortjes op de stations mogen niet ten koste gaan van de inzet van de conducteur op de trein. Dit hebben de ANWB, de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland, de samenwerkende ouderenorganisaties CSO, Fietsersbond en ROVER dinsdag geschreven in een advies aan de Nederlandse Spoorwegen (NS).

De organisaties zijn positief over een proef met toegangspoortjes, waarmee NS eind dit jaar wil beginnen op de stations van de spoorlijn Rotterdam - Hoek van Holland. Zij verwachten dat de toegangscontrole vooral het aantal agressiegevallen van zwartrijders tegen conducteurs vermindert.

"De poortjes halen echter weinig uit tegen betalende reizigers die zich misdragen en tegen randfiguren op en bij stations", aldus de consumentenorganisaties. Die vinden daarom dat menselijk toezicht nodig blijft en hebben aan de NS gevraagd om snel duidelijk te maken wat er met de conducteurs gaat gebeuren.

Ook menen de organisaties, verenigd in Locov, dat de poortjes niet mogen leiden tot ongemak voor de reizigers, zoals extra omlopen of lange wachttijden bij de poortjes.

Vliegende controles

De NS had vorig jaar aangekondigd dat de vaste conducteur in de toekomst op enkele lijnen zou worden vervangen door vliegende controles, als de toegangspoortjes op meer stations zouden zijn geplaatst. Na oproepen van de Tweede Kamer en de vakbonden zei toenmalig topman K. Noordzij dat de NS zich sterk zou maken voor behoud van de conducteur.

Volgens een woordvoerder van NS is het te vroeg om te stellen dat de conducteur verdwijnt. "Het gaat om een proef. Ik zie de brief van de organisaties als een oproep", aldus de zegsman. Volgens hem blijft de conducteur aan na de invoering van toegangspoortjes, al kan de inhoud van de functie veranderen. "Maar dat hebben we al eerder tegen het personeel gezegd."