Consumentenbond ontvangt tientallen klachten over code

DEN HAAG - De Consumentenbond heeft sinds zondag al meer dan zestig klachten ontvangen over bedrijven die zich niet houden aan de code reisaanbiedingen. Dat maakte een woordvoerster van de belangenorganisatie van consumenten donderdag bekend.

"We gaan de klachten controleren en als blijkt dat bedrijven zich niet aan de afspraken houden, geven we de klacht door aan de reclamecodecommissie en de Consumentenautoriteit", aldus de zegsvrouw. "Zij kunnen sancties en boetes opleggen".

De Consumentenbond heeft tot eind april het meldpunt 'reislokkertjes' opengesteld. De meeste klachten hadden tot nu toe betrekking op lowcost-vliegmaatschappijen.

"Ryanair wordt vaak genoemd, dat lijkt zich aan geen enkele richtlijn te conformeren", zei de woordvoerster van de bond.

Afspraken

"We gaan de klachten controleren en als blijkt dat bedrijven zich niet aan de afspraken houden, schrijven we ze aan en vragen we ze om hun reclame aan te passen. We geven de klacht ook door aan de reclamecodecommissie en de Consumentenautoriteit. Zij kunnen sancties en boetes opleggen".

Meldingen

"Ook hebben we meldingen gekregen over bekende praktijken, zoals het aanbieden van een negendaagse reis die in feite zeven dagen duurt."

Ryanair is volgens een woordvoerder van het bedrijf "zeer verbaasd" over de kritiek van de Consumentenbond. "Wij houden ons aan de regels. Onze aanbiedingen zijn al enkele jaren inclusief belastingen en toeslagen", aldus de zegsman. "We hebben ook nog nooit een klacht ontvangen van de Consumentenbond".

Tip de redactie