AMSTERDAM - Het vertrouwen van consumenten in financiële dienstverleners is vorig jaar gedaald. Oorzaak is onder meer de ophef over de zogenoemde woekerpolis, beleggingsverzekeringen waar hoge kosten aan zijn verbonden.

Dat blijkt uit het woensdag gepubliceerde jaarverslag van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

De zogenoemde Consumentenmonitor van de AFM is uitgevoerd onder drieduizend respondenten. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat 48 procent van de ondervraagden vindt dat consumenten zelf de grootste verantwoordelijkheid hebben bij de aanschaf van een financieel product. In 2005 was dit nog 43 procent.

Paradox

De beurstoezichthouder signaleert een "bijzondere paradox" in de financiële dienstverlening. Toegenomen transparantie leidt er volgens de AFM toe dat de consumenten de werkelijke kwaliteit van de dienstverlening beter kunnen inschatten. Daardoor neemt het vertrouwen van de consument in eerste instantie af.

De AFM stelt dat deze schijnbare tegenstelling ook waarneembaar is bij beleggingsverzekeringen. Gedupeerden en verzekeraars zijn vorig jaar in conflict geraakt over mogelijke hoge verborgen kosten bij beleggingspolissen na een kritisch rapport van de AFM.

Transparantie

Het vertrouwen van consumenten is daardoor afgenomen en die trend zal dit jaar volgens de beurswaakhond doorzetten. De AFM verwacht wel dat op de lange termijn de transparantie leidt tot betere dienstverlening "en daarmee tot een hoger vertrouwen van de financiële consument".