UTRECHT - Spoorbeheerder ProRail wijst de kritiek van de hand dat het de spuigaten uit zou lopen met problemen op het spoor.

"Iedere storing is er een teveel, maar we moeten niet uit het oog verliezen dat de beschikbaarheid van het Nederlandse spoor 99 procent is", stelde een woordvoerster van ProRail.

Onderhoud

"Alleen Zwitserland doet het in Europa beter, maar daar geven ze drie keer zoveel geld uit aan spoorinfrastructuur."

Ze wijst er verder op dat Nederland het drukst bereden spoor heeft en dat het moeilijk is om tijd te vinden voor noodzakelijke (onderhouds)werkzaamheden: "Overdag moet het spoor beschikbaar zijn voor personenvervoer, in de nacht voor het goederentransport".

Politiek

Het versneld aanpakken van problemen op het spoor is volgens de ProRail-zegsvrouw alleen mogelijk als de politiek andere prioriteiten stelt. Onderhoud kan bijvoorbeeld sneller worden uitgevoerd door het treinverkeer langer dan nu gebruikelijk is volledig stil te leggen.

Dat heeft echter weer nadelige gevolgen voor treinreizigers en is dus geen waarschijnlijke optie.