EERSEL - De toekomst van Eindhoven Airport is tot 2015 gewaarborgd. Directeur B. de Boer van de regionale luchthaven heeft dat maandag meegedeeld. Het vliegveld heeft met de omwonenden, de Brabantse Milieufederatie en enkele omliggende gemeenten een principeakkoord gesloten waarin eerdere afspraken verder zijn uitgewerkt en vastgelegd.

Het beginselakkoord houdt in dat niet het aantal vliegtuigen dat Eindhoven Airport aandoet maatgevend is voor de milieubelasting, maar de totale hoeveelheid geluid dat de toestellen produceren. Concreet betekent dit dat de omgeving ermee instemt dat de komende jaren meer vliegtuigen op Eindhoven Airport mogen landen. Ook vervalt het onderscheid tussen zware en lichte toestellen. De regionale luchthaven installeert nog dit jaar een aantal geluidspalen om de feitelijke geluidsbelasting te meten.

Aanpassing lichtvaartwetgeving

De eerste afspraken over de toekomstige ontwikkeling van Eindhoven Airport zijn twee jaar geleden gemaakt. Om ze enige rechtsgrond te geven, is echter een aanpassing van de luchtvaartwetgeving nodig. Dat is echter nog steeds niet gebeurd. Met het nu gesloten principeakkoord willen de betrokkenen de rijksoverheid onder druk zetten om de wettelijke regels zo snel mogelijk aan te passen. Mr.H. Ahrens, die bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat is belast met de Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens, hoopt dat de nieuwe wet nog dit najaar naar de Tweede Kamer kan worden gestuurd, zo liet hij maandag weten.

Eindhoven Airport maakt gebruik van de voorzieningen van de militaire vliegbasis Eindhoven. Voor wat betreft de milieubelasting gaat de voorkeur van de luchthaven uit naar gescheiden regels voor de militaire en civiele vliegtuigen.

364.000 passagiers

Vorig jaar maakten 364.000 passagiers gebruik van Eindhoven Airport, een absoluut record. Het topjaar is voor een belangrijk deel te danken aan Ryanair. De Ierse prijsvechter vliegt sinds begin vorig jaar vanaf Eindhoven Airport dagelijks op en neer naar Londen Stansted. De maatschappij had vanaf de Brabantse luchthaven al meer activiteiten willen ontplooien, maar moest daarvan afzien omdat de huidige regels te weinig ruimte boden.