Storing bij pinnen in winkels

UTRECHT - Een technische storing heeft maandag tot problemen geleid rondom het pinnen in veel winkels. Dat heeft een woordvoerder van Equens, dat het betalingsverkeer in Nederland regelt, bevestigd. De problemen deden zich voor bij bankpasjes van de Postbank.

In de nacht van zondag op maandag deed zich een incident voor tijdens onderhoudswerkzaamheden. Bij winkeliers en eigenaren van tankstations die vervolgens hun betaalautomaat tussen vier uur 's nachts en half negen 's ochtends aanmeldden, deden zich problemen voor. Mensen met een Postbankpas konden niet betalen.

Een zegsvrouw van Equens liet weten dat winkeliers het probleem kunnen oplossen door hun betaalautomaat af te melden en zich vervolgens weer aan te melden. Niet bekend is hoe groot het aantal gedupeerde winkeliers is. Equens, het voormalige Interpay, heeft banken geïnformeerd over hoe zij winkeliers kunnen helpen.

Albert Heijn

Albert Heijn was maandagochtend een van de gedupeerden. "De storing heeft bij ons tot twaalf uur 's middags geduurd", zei een woordvoerster. De problemen deden zich voor bij bijna alle zevenhonderd AH-winkels. "Het is natuurlijk vervelend, geeft wat meer rompslomp", aldus de zegsvrouw.

Namens winkeliers gaat het Platform Detailhandel aan Equens enkele kritische vragen stellen. "We zullen ze per brief vragen of ze onderzoek willen doen naar de oorzaak, zodat we zeker weten dat het niet nog eens gebeurt",aldus een woordvoerder.

Schadevergoeding

Een eventuele eis tot schadevergoeding noemt de organisatie "een zaak van de ondernemers zelf". "Maar als er massaal schade is geleden, kunnen we altijd zien wat de mogelijkheden zijn", aldus de zegsman. Over het algemeen vindt het Platform Detailhandel wel dat betalingen via pin betrouwbaar zijn.

Tip de redactie