MAASTRICHT - Het vliegverkeer boven Nederland kan de komende vijf jaar met 30 procent worden uitgebreid. Bovendien komen er minder vertragingen en de veiligheid wordt nog beter gegarandeerd. Dit is allemaal toe te schrijven aan een nieuw luchtverkeerscontrolesysteem, aldus directeur A. Vandenbroucke van het Maastricht Upper Area Control Centre woensdag.

Het nieuwe systeem werd woensdag officieel door Eurocontrol ingebruik genomen, maar is eigenlijk al sinds 2 november 2002 in werking. De apparatuur, die 32 miljoen euro heeft gekost, is voor de luchtverkeersleiders van Eurocontrol gebruiksvriendelijker en werkt mede daardoor efficiënter. Vanuit Maastricht wordt het luchtruim boven de drie Benelux-landen en het noordwestelijk deel van Duitsland gecontroleerd. Het is een van de drukste vliegroutes ter wereld.

Het grensoverschrijdende karakter van het nieuwe systeem is een voorbeeld dat navolging verdient, vindt demissionair staatssecretaris M. Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat). Zij gaat daarom bij de Europese Commissie pleiten voor meer internationale samenwerking op luchtvaartgebied.

Eurocontrol werd opgericht in 1972 en is oorspronkelijk een Belgisch initiatief. Ongeveer dertig jaar geleden begeleidden de verkeersleiders jaarlijks 200.000 vliegtuigen, tegen 1,2 miljoen vorig jaar.