AMSTERDAM - Consumentenorganisaties vrezen dat de Nederlandse Spoorwegen de Beneluxverbinding opheffen. Dat staat in een advies aan de NS van het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov). Treinreizigers die van Amsterdam naar Brussel willen, kunnen dan over een paar jaar alleen nog kiezen voor de duurdere hogesnelheidslijn.

De Beneluxverbinding is een trein die vanaf Amsterdam via Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal naar Antwerpen en Brussel rijdt. In de toekomst moet er een hogesnelheidstraject komen dat Nederland en België verbindt. In december gaan er gewone treinen op dat traject rijden omdat er problemen waren met de levering van de hogesnelheidstrein.

Stoptrein

Dat hogesnelheidstraject komt niet langs Den Haag, Dordrecht en Roosendaal. Maar de Beneluxtrein wordt volgens beleidsmedewerker Tim Boric van reizigersorganisatie Rover opgeheven zodra het hogesnelheidstraject in gebruik wordt genomen. "Vanuit Roosendaal kun je dan alleen nog met een stoptrein naar België reizen, dat is niet te doen", zegt Boric.

Duurder

Volgens Locov is dit een eerste stap. "Rond 2009 gaan er snelle treinen op het hogesnelheidstraject rijden. Dan rijden er geen gewone treinen meer. Als je dan met de trein naar België moet, kan dat alleen met de duurdere hogesnelheidstrein."

Volgens Boric doet België pogingen om de intercityverbinding naar Roosendaal te behouden. "Maar de NS werkt tegen. De NS ziet liever dat mensen straks met de hogesnelheidstrein reizen." De NS was nog niet bereikbaar voor commentaar.

In het Locov zijn onder meer de Consumentenbond en reizigersvereniging Rover vertegenwoordigd, de samenwerking is opgericht in 1999 en brengt adviezen uit over het openbaar vervoer.