De formule heeft inmiddels het meest negatieve prijsimago van Nederland

ROTTERDAM - De mislukte ombouwoperatie van Konmar heeft moederbedrijf Laurus veel schade berokkend. Het supermarktconcern is sinds de start van de ombouw, begin juni, 20 procent van zijn omzet kwijtgeraakt. Tot die conclusie komt het bureau GfK Panelservices na onderzoek, waarvan de conclusies zijn te lezen in het vaklad Distrifood.

Het omzetverlies is aanzienlijk groter dan de 8 procent lagere omzet die voormalig topman O. van der Straaten in juli meldde. De bedoeling was dat een gemoderniseerd Konmar Laurus over een jaar juist 20 procent meer omzet zou opleveren. Eind augustus schorste de raad van commissarissen Van der Straaten, om een maand later het hele Konmar-project stop te zetten.

Onderzoeker J. Holla vraagt zich af of Laurus het verloren gegane terrein kan herwinnen. "De positionering van Konmar is sinds deze zomer aanzienlijk verslechterd. De formule heeft inmiddels het meest negatieve prijsimago van Nederland." Ook zorgelijk vindt Holla dat slechts 42 procent van de ondervraagde vaste klanten over drie jaar nog steeds naar de Konmar denkt te gaan.

Volgens GfK Panelservices hebben C1000 en Albert Heijn het meest geprofiteerd van het Konmar-fiasco. De bestedingen van vaste klanten van voormalige tot Konmar getransformeerde formules (Groenwoudt, Nieuwe Weme, Lekker & Laag) stegen bij C1000 met 23 procent, bij Albert Heijn met 18 procent.

Opvallend genoeg sponnen ook de Laurus-formules Super De Boer en Edah garen bij de gestrande Konmar-ambities. De bestedingen in hun winkels van oude Groenwoudt-klanten nam met gemiddeld 10 procent toe.